A+ A A-

SYGNAŁY DO HELIKOPTERA MUSI ZNAĆ KAŻDY

Zawsze sobie obiecywałem, że napiszę parę słów na ten temat.  Będąc latem  w drodze na Giewont , w powietrzu latał helikopter ratowniczy GOPR-u. Widać było, że przeszukuje teren. Zatrzymywał się, przesuwał kawałek, znów się zatrzymywał. Widać było wychylone postacie obserwatorów z otwartych drzwi. A ludzie zachowywali się jak ogłupiałe zwierzątka. Podskakiwali, wymachiwali rekami. Zachowywali się w sposób nieracjonalny. Jakby to oni w tym momencie najbardziej potrzebowali pomocy. W pewnym momencie helikopter nadleciał  w pobliże grani gdzie szliśmy szlakiem i wtedy młodzież jednej z grup zwariowała zupełnie. Nikt nie był wstanie  nad tym wszystkim zapanować. 

Czy ktoś się zastanowił, że obsługa helikoptera w tym momencie sprawdzała, czy może to ta grupa potrzebuje pomocy?

Helikopter zużywa około 200 do 300 litrów paliwa na godzinę/ piszę w przybliżeniu około aby nie wywoływać niepotrzebnej dyskusji/. Na minutę daje to 4-5 litrów paliwa. Zbiorniki zwierają około 900 litrów paliwa. To starcza na 2,5 do 3 godzin lotu. Każda minuta tu jest bardzo ważna. Szczególnie podczas akcji ratowniczych. Kończy się paliwo i bez względu na istniejącą sytuację helikopter odchodzi, aby nie zginęła załoga i ratownicy. Musi dotrzeć do bazy, zatankować i wrócić na miejsce akcji. Jeśli coś przeoczy lub nie dopilnuje, to nie doleci do bazy tankowania. I powrót na miejsce akcji przedłuży się o kilka godzi. 

WAŻNE wręcz BARDZO  WAŻNE nauczyć się dwóch podstawowych sygnałów do helikoptera.  Nie jest to takie trudne -  podnieść prawa rękę do góry jak leci helikopter. Wtedy obserwator i pilot widzą, że to nie jest to miejsce, którego szukają, a ludziom nic nie zagraża. 

 

W przypadku konieczności wezwania pomocy, sygnał do helikoptera jest podniesieniem obu rąk. Jeżeli jest skierowany do helikoptera w miejscu widocznym, na pewno zostanie sprawdzony i helikopter wykona nawrót celem potwierdzenia.  Pamiętajcie o tym gdy nadlatuje helikopter. Jeśli nie potrzebujecie pomocy podajcie sygnał  NIE – NIE POTRZEBUJEMY POMOCY. Jeśli helikopter jest w powietrzu to na pewno potrzebuje jej kto inny.

mgr inż. Bogdan Martyniak

Więcej w tej kategorii: « ZAWSZE NOŚ PRZY SOBIE KRZESIWO
Powrót na górę